Vilniaus panorama pagal 1600 m. T.Makovskio graviūrą

Apie 1600m. Radvilų dvaro grafikas Tomas Makovskis (1562-1630) sukūrė garsųjį panoraminį Vilniaus miesto vaizdą, piešinio tikslumu bei meniškumu pralenkusį visus ligtolinius Vilniaus vaizdus. Šis jo darbas yra iš didesnio ciklo, skirto Lietuvos miestams, kurie tam tikrais ryšiais susiję su Radvilų pareigybėmis. Reikšmingiausia iš jų yra vaizduojanti Vilniaus panoramą nuo Vingrių kalno aukštumų, iš kur vientisa grandine atsiveria visi svarbiausi miesto pastatai, pradedant didžiojo kunigaikščio rūmų ir pilių ansambliu kairėje ir baigiant bazilijonų vienuolynu bei kampiniu apvaliu gynybinės miesto sienos bokštu dešinėje. Miesto paminklai nupiešti labai stropiai, dokumentiškai patikimai, su visomis architektūrinėmis detalėmis. “(Vladas Drėma. “Dingęs Vilnius”.) Perpiešiant graviūrą, laukė nelengva užduotis – T. Makovskis piešė panoramą iš keletos pozicijų, taigi visiško atitikimo negalėjo būti. Kaip atspirties taškas buvo paimtas vienas pagrindinis matymo kampas. Ant brėžinio sudėliojus architektūrą buvome maloniai nustebinti – dauguma pastatų atitiko savo vietas ir tūrius. Aišku buvo keletas vietų dėl kurių virė aršios diskusijos, ir reikėjo rasti kompromisą, bet daugelis pastatų atsistojo i savo vietą be jokių problemų. Kai kuriuos ansamblius (Šv.Barboros bažnyčios, senajį arsenalą) teko pakreipti dirbtinai, ne pagal planą, nes grafikas T. Makovskis jį piešė jau iš kito matymo kampo. Sumodeliavus ir perpiešus architektūrą ji organiškai susilliejo su originaliu piešiniu. Atrodytų, lyg žiūrėtumėte per “laiko žiūronus” ir matytumėte dalelytę 1600 metų Renesansinio Vilniaus. O jeigu pavyktų pasižiūrėti dešiniau ir apžvelgti visą ispūdingą Senojo Vilniaus panoramą… Pagal T.Makovskio litografiją dailininko V.Petrausko piešinys. Idėjos autorius A.Vaičekauskas.



Kitos naujienos